صفحه ها
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 55151
تعداد نوشته ها : 47
تعداد نظرات : 0
دعای عظم البلا
زیارت عاشورا
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان

آيت الله جوادي آملي در سخنان خود به مباحثي چون ويژگي هاي جنگ با شيطان، اهداف جنگ شيطان، كفر و سلب حيثيت انسان، سوگند شيطان بر منحرف كردن انسان و راه برتري انسان در جنگ نابرابر با شيطان مي پردازند ...

دسته ها :

سوال:

آيا مي¬شود فقط براي ترس از جهنم و يا رفتن به بهشت و نه فقط براي رضاي خدا عبادت كرد؟

جواب:

 بله مي¬شود ولي نبايد در اين مسابقه-اي كه از ازل تا ابد يكبار براي ما پيش مي-آيد به كم راضي شويم. خداوند متعال در آيات 15 آل عمران و 72 سوره توبه، بعد از توصيف نعمتهاي بهشتي مي¬فرمايد: «و رضوانٌ من الله¬اكبر: البته كسب رضاي خدا بزرگتر از همة اينهاست». پس ما نيز در رسيدن به آن قله¬ها بايد تلاش كرده و خود را به رسيدن به كوهپايه و يا دامنه محدود نكنيم.

 در حديثي، امام علي (ع)، عبادت كنندگان را به سه دسته تقسيم مي¬كنند:

اول گروهي كه بخاطر ترس از جهنم به عبادت مي¬پردازند كه آنرا از گونة عبادت بردگان مي¬شمارد،

دوم گروهي كه به طمع نعمات بهشتي روي به عبادت مي¬آورند كه آنانرا تاجر مي¬خواند.

 و گروهي ديگر كه خدا را بخاطر بزرگي و عظمتش بندگي مي¬كنند كه آنانرا آزاده مي-خواند.

 

نوشته مدير وبلاگ

دسته ها :

سئوال:

آزادي انسان با بندگي او چگونه جمع مي¬شود؟ و آزادي در اين دنيا به چه معناست؟

جواب:

ما انسانها نسبت به يكديگر آزاد هستيم و در زندگي خود مجبور به اطاعت از ديگران نيستيم و آزاد هستيم نوع زندگي خود، مكان و شرايط آنرا انتخاب كنيم و هر طور كه مي¬خواهيم ـ البته تا جايي كه مزاحم آزادي و حقوق ديگران نشويم ـ رفتار كنيم ولي نسبت به خدا و آفريدگار، بنده هستيم و مجبور به اطاعت از فرامين اوييم.

خداوند هم هدف از خلقت را بندگي مخلوقات معرفي كرده است. «و ما خلقت الجن و الانس الاليعبدون».

و چنانچه روشن است، بندگي در عبادات خلاصه نمي¬شود بلكه، همة امور زندگي انسان را شامل مي¬شود. يعني بايد در همه شئون زندگي انسان، بندگي خدا هويدا باشد. خيانت نكند،...


نوشته مدير وبلاگ


دسته ها :

سوال:

چگونه است از يك طرف ما بايد با نفس خود مبارزه كنيم و از طرف ديگر، به آن اعتماد كنيم؟

جواب:  

كلمه «نفس» مشترك لفظي است يعني كلمه اي است كه داراي چند معنا مي¬باشد(مانند شير در زبان فارسي) و همين اشتراك لفظي، سبب چنين شبهه¬اي مي¬شود.

نفسي كه مؤظف به مبارزه با آن هستيم «نفس امّاره بالسوء» است كه از آن باختصار به «نفس امّاره» تعبير مي¬شود يعني «نفسي كه بصورت مداوم، امر به بدي مي¬كند»

در مقابل آن، دو مرتبة نفس ديگر داريم؛

يكي «نفس لوّامه» يعني «نفس سرزنش كننده» است كه از آن، به «وجدان»هم تعبير مي¬شود.

ديگري، «نفس مطمئنه» يعني «نفس به اطمينان و يقين رسيده» است كه بالاترين درجة نفس است

ولي منظور از «نفس» در «اعتماد به نفس»، همان «روح» انسان و خودِ واقعي انسان است و منظور از اعتماد به آن، اعتماد به توانائيها و قابليّتها و استعدادهاي آن است و منظور اين است كه انسان دچار خود كم¬بيني و يأس از توانايي خود نشده و به پيشرفت در زمينه¬هاي مختلف، به خود اميدوار باشد كه همين اميدواري و خودباوري، زمينة پيشرفتها و ترقيات مهمي مي¬شود.


نوشته مدير وبلاگ



دسته ها :

سؤال:

ما بايد نسبت به كدامين دشمن، بيشتر حواسمان جمع باشد؛ شيطان، نفس، انسانهاي شرور، دشمنان دين و ايمان و يا ...؟

جواب:

همة موارد ذكر شده، از جمله دشمنان جدي ما در رسيدن به سعادت هستند ولي طبق آنچه از روايات برمي¬آيد خطرناكترين آنها، «نفس» خودمان است.

پيامبر اكرم (ص) فرمودند: انّ أعدي عدُوّك نفسك التي بين جنبيك: همانا دشمن¬ترين دشمن تو، همان نفسي است كه در وجود توست.

روزي پيامبر (ص) رو به اصحاب كرده و فرمودند: نظر شما در مورد همنشيني كه هرچه خوبي و احترام باو بكني به تو آزار مي¬رساند و موجب زحمت و خجالت تو مي¬شود ولي...

نوشته مدير وبلاگ

دسته ها :

13. و لنبلونّكم بشيء من الخوف و الجوع و نقص من الاموال و الانفس و الثمرات و

بشّر الصابرين* الذين اذا اصابتهم مصيبه قالوا انّا لله و انّا اليه راجعون* اولئك

عليهم صلوات من ربهم و رحمه و اولئك هم المهتدون*(بقره/155-157) .

و حتما ما شما را به انواع مختلفي همچون ترس، گرسنگي، خسارت مالي،

جاني و ... آزمايش خواهيم كرد و (تو اي پيامبر) صبر كنندگان بر اين آزمايشها

را بشارت ده ؛ كساني كه به گاه رسيدن بلا و مصيبت مي گويند: ما (و هر آنچه

كه در ظاهر، متعلق به ماست ) از خداييم و به سوي او باز خواهيم گشت

(و مورد محاسبه قرار خواهيم گرفت حال اگر صبر پيشه كرده باشيم اجر خواهيم

گرفت و اگر در برابر بلاها، كفر گفته باشيم عذاب خواهيم شد)، اينان كساني اند ك

ه درود و رحمت از سوي خدا، به آنان مي رسد و آنان به واقع، هدايت يافته گانند.

 نوشته مدير وبلاگ

دسته ها :

11. و وصّي بها ابراهيم بنيه و يعقوب يا بنيّ ... فلاتموتنّ الا و انتم مسلمون*(بقره/132)

ابراهيم و يعقوب به فرزندانشان وصيت كردند كه : هرگز نميريد؛ جز در حالت اسلام و ايمان

به خداوند. (چرا كه طبق آيات الهي، هركس با حال كفر و انكار خدا از دنيا برود اگر به پُري

كره زمين طلا هم فديه بدهد(ملء الارض ذهبا: كنايه از اينكه ارزش مادي كارهاي نيك انجام

شده اش حتي باندازه ارزش مادي طلايي به سنگيني كره زمين هم باشد) از وي پذيرفته نيست

و مسلما جايگاه چنين آدمي، جهنم جاودان است)

 

12_... عسي ان تكرهوا شيئا و هو خير لكم و عسي ان تحبوا شيئا و هو شرّ لكم و الله يعلم و انتم لاتعلمون * (بقره/216).

... چه بسيار چيزي كه، شما از آن كراهت داريد و بدتان مي آيد در حالي كه،

خير شما در آن است و چه بسيار چيزي كه، شما آن را دوست داريد و به آن

رغبت نشان مي دهيد در حالي كه، براي شما ضرر دارد.

دسته ها :

9. ثم قست قلوبكم ... *(بقره/74):

(خطاب خدا به بني اسرائيل: در نتيجه بي توجهي شما به نشانه ها و هدايت هاي من و

نيز، سرپيچي هايتان) قلبهايتان مثل سنگ شد.

10. فأينما تولّوا فثمّ وجه الله*(بقره/117).

به هر سو نظر كنيد خدا آنجاست . (توجه به حضور خدا در همه جا و خودداري از انجام محرمات.

عالم محضر خداست پس نبايد در محضر او معصيت كرد)

دسته ها :

7. يا ايها الناس اعبدوا ربكم ....* و ان كنتم في ريب مما نزّلنا علي عبدنا فاتوا بسوره من مثله و ادعوا شهداءكم من دون الله ان كنتم صادقين* فان لم تفعلوا و لن تفعلوا فاتقوا النار التي وقودها الناس و الحجاره اعدّت للكافرين*(بقره/21-24):

اي مردم! پروردگارتان را بندگي كنيد؛ همو كه شما و پيشينيانتان را خلق كرد ... و اگر در آنچه

بر بنده مان(پيامبر اسلام ص) نازل كرديم در شكّ هستيد (و خيال مي كنيد كه قرآن ساخته دست اوست)

پس سوره اي مثل آن بياوريد و براي اينكار ، هر كس را كه مي خواهيد به كمك بگيريد. پس اگر نتوانستيد

(سوره اي مثل آن بياوريد) ـ و هرگز نخواهيد توانست ـ از آتشي بترسيد كه هيزم اش، انسانها و سنگ است.


8- ... يضلّ به كثيرا و يهدي به كثيرا و ما يضلّ به الا الفاسقين *(بقره/26).

خداوند بوسيله مثل هايش، خيلي ها را گمراه و خيلي هاي ديگر را هدايت مي كند و گمراه نمي شوند جز گناهكاران.   

... و لقد انزلنا اليك آيات بينات و ما يكفر بها الا الفاسقون*(بقره/99). ... و همانا ما بسوي تو (پيامبر ص)

آيات روشن فرستاديم و (به اين آيات) كافر نمي شوند جز گناهكاران.

نيجه: گناه كردن و مداومت بر آن، موجب تكذيب آيات الهي و گمراهي مي شود و انسان سر از كفر و الحاد و انكار در مي آورد.

 

دسته ها :

5.قالوا اتتخذنا هزوا قال اعوذ بالله ان اكون من الجاهلين*(بقره/67):

موسي(ع)، در پاسخ بني اسراييل كه گفتند: آيا ما را به سخره گرفته اي؟! گفت: به خدا

پناه مي برم از اينكه از نادان ها باشم. يعني مسخره كردن ديگران، نه نشانه اي بر علم

و فهم مسخره كننده بلكه، علامت ناداني اوست.


6. و لن يتمنوه ابدا بما قدمت ايديكم*(بقره/95):

هرگز بخاطر اعمالي كه كرده اند رغبتي به مرگ نخواهند داشت. يعني كساني كه كارنامه

قابل دفاعي از خود ندارند از مرگ هراسانند در عوض، كساني كه نامه اعمال مثبتي دارند

از مرگ نه تنها نمي ترسند بلكه به اشتياق كسب پاداشهاي الهي و از آن بالاتر، كسب مفام

قرب الهي، به مرگ اشتياق نيز نشان مي دهند همچنانكه علي (ع) فرمود: بخدا قسم اشتياق

من به مرگ، بيش از اشتياق نوزاد به پستان مادر است. اساسا، آنچه موجب ترس از مرگ مي شود

دلبستگي به دنياست كه در اثر انجام گناه ايجاد مي شود.


نوشته مدير وبلاگ

دسته ها :

3. ختم الله علي قلوبهم و علي سمعهم و علي ابصارهم غشاوه*(بقره/7).

 خدا به قلبها و گوشها و چشمان منكران، مهر زده( اصطلاحا پلمپ كرده) است.

 انسان در اثر اصرار بر راه نادرست خود و انكار مكرر آيات الهي، به حدي مي رسد

كه از جانب خدا، مهري بر اعضاي دراكه او نهاده مي شود كه از آن پس، از درك حقايق

ناتوان ميشود پس بايد به هوش بود كه نبايد دوري از خدا را به حدي رساند كه مبتلا به چنين وضعيتي شد.

 

4. واستعينوا بالصبر و الصلاه و انها لكبيره الا علي الخاشعين*(بقره/45).

از نماز و صبر( روزه) كمك بگيرد كه البته  چنين كاري سخت و سنگين است مگر بر خاشعان

" الذين يظنون انهم ملاقوا ربهم و انهم اليه راجعون"*(بقره/46) و خاشعان كساني اند كه به

ديدار پروردگارشان ايمان دارند و اينكه به سوي او برخواهند گشت. يعني، علت كم رغبتي و يا

بي رغبتي به انجام اعمالي همچون نماز و روزه، نه سختي انجام آنها  بلكه، سستي پايه هاي

عقيدتي است و اين خود زنگ خطر بزرگي است.

 نوشته مدير وبلاگ

دسته ها :

1. الحمدلله رب العالمين*(فاتحه/1):

همه(100%) حمد و ستايش و تعريف  از آن خداست  و آدمي بايد، طبق آيه شريفه

"ما اصابك من حسنه فمن الله و ما اصابك من سيئه فمن نفسك:هر آنچه از خوبي به

تو ميرسد از خداست و هر آنچه از بدي به تو مي رسد از خود توست" كارهاي نيك خود

را به خدا نسبت داده و كوتاهي ها و خطاهايش را بحساب خود بگذارد


2.هدي للمتقين*(بقره/2):

قرآن وسيله هدايت براي كساني است كه تقوا (تعريف تقوا: انجام واجبات و ترك محرمات)

پيشه كنند و گرنه همين قرآن، براي كساني كه دانسته راه خطا و عصيان و انكار را برگزيده اند

نه تنها موجب هدايت نمي شود بلكه، اسباب گمراهي بيشتر آنها را نيز موجب مي شود

" يضل به كثيرا و يهدي به كثيرا. خدا بوسيله مثلهاي قرآني بسياري(متقيان) را هدايت و

بسياري(منكران و ...) را گمراه مي كند."


نوشته مدير وبلاگ

دسته ها :

عقل:     

  1. انّ لله علي الناس حجّتين: حجه ظاهره و حجه باطنه، فامّا الظاهره فالرسل و الانبياء و الائمه عليهم السلام و امّا الباطنه العقول (امام كاظم ع). خداوند دو نوع حجت (:چيزي كه با استناد به آن، انسان را مواخذه مي كند) بر مردم دارد: حجت ظاهري و حجت باطني، حجت ظاهري همان پيامبران و امامان (ع) هستند و حجت باطني، عقل است.

العقل، صاحب جيش الرحمان و الهوي، قائد جيش الشيطان و النفس متجاذبه بينهما فايهما غلب كانت في حيّزه (امام علي ع). "عقل"، فرمانده سپاه الهي و" هوي" فرمانده لشكر...

گردآوري و ترجمه توسط مدير وبلاگ

دسته ها :

تاريخچه و سير شكل گيري تفكر

    وجود شعائر سختگيرانه اي كه بر زندگي مردمان حاكم بود و حضور مداوم هزاران كشيش و اسقف ميان مردم براي اجراي جنبه شعاري مسيحيت، با توجه به ساختار كليسا و تشكيلات مستقل و منظم آن، بسيار نمود داشته و هيچ فرد مسيحي اي، گريزي از انجام اين آيينها نداشت. نتيجه اينكه، در اواخر قرون وسطي، ارتباط بين شعائر و اساس دين، چندان وثيق و محكم نبود بخصوص ميان عموم مردم، «دين» تنها عبارت از انجام شعائر شده بود. با هجوم فكر جديد اومانيستي، گرچه شعائر در حد يك عادت مي توانست از خود دفاع كند اما به صورت استدلالي، توانايي مقابله با هجوم فكر جديد را نداشت. اومانيستها...

تاليف توسط مدير وبلاگ

مقدمه

منظر فقهي يا اخلاق كاربردي مبحث؟!

    چنين مي نمايد كه مباحث اخلاق كاربردي در جوامعي سودمند باشد كه اساسا منكر جهان ماورائي اند و آموزه هاي ديني را ناكارآمد مي دانند و يا، با وجود اعتقاد نيم بند به يكي از اديان شناخته شده، التزامي از خود به دستورات ديني نشان نمي دهند كه اين گونه جوامع با جوامع نوع اول، در بي اعتقاد عملي به كارآمدي دين، مشتركند لذا روشن است كه چنين ديدگاهي نمي تواند در جوامعي كه مدعي اعتقاد صادقانه به كارآيي قوانين ديني دارند كاربرد داشته باشد و در نتيجه به نظر مي رسد گنجاندن چنين عنوان بحثي در مراكز علميِ اين گونه جوامع نمي تواند چندان مفيد فايده باشد و توجيه امر باينكه...

ن. م. وبلاگ

دسته ها :

سئوال:

برخي ها قلباً دوست دارند براي نماز شب بيدار شوند و با اين نيّت مي¬خواند ولي خواب مي¬مانند. آيا ثواب نماز شب براي آنها نوشته مي¬شود؟

جواب:

بله. نوشته مي¬شود ولي نبايد به اين نوشتن¬ها دل خوش داشت،

 امام حسن عسكري (ع) مي¬فرمايد: مسير قرب به خدا، مسيري است كه جز با راه شبانه (عبادت شبانه) طي نمي¬شود.

شخصي به امام علي (ع) گفت: «توفيق نماز شب ندارم» حضرت فرمود: قيّدتك ذنوبك: گناهان تو، تو را به زنجير كشيده¬اند. اين عدم توفيقها، چراغ خطري است كه  هر روز به ما نشان داده مي¬شود و مثل يك عمل¬سنج (و يا به تعبير امروزي: آمپر) كار مي-كند و در خواب ماندن و عدم توفيق نماز شب (چه رسد به نماز صبح) نشان از خوب نبودن اوضاع و احوال اعمال ديروز و روزهاي گذشته ما دارد. لذا بايد اين هشدارها را جدي گرفته و در جبران خسارات كوشيد


نوشته مدير وبلاگ

سئوال:

آيا مي¬شود هم محبت خدا را در دل داشته باشيم و هم به موقعيت¬هاي دنيايي فكر كنيم؟

جواب:

اول خوب است تفاوت بين رسيدن به موقعيت¬هاي دنيايي را با دل¬بستگي به آنها بيان شود.

آنچه مورد نكوهش واقع شده اين است كه انسان، رسيدن به مقامات دنيايي را هدف خود قرار داده و در دو راهي «انتخاب بين آنها» و «انتخاب راه خدا»، اولي را برگزيند. بايد براي انسان الهي ملاك، قرب خدا باشد و اگر موقعيتي دنيايي هم بر او عرضه شد آنرا، نه از روي علاقه به آن، بلكه...

نوشته مدير وبلاگ

دسته ها : قلب؛ محبت

سئوال:

 گاه مطلبي مي¬شنويم كه قادر به اثبات آن نيستيم و قبول آن دشوار مي¬نمايد وظيفه ما در چنين مواردي چيست؟

جواب:

 حديثي از امام صادق عليه¬السلام نقل است كه مي¬فرمايد: اگر انسانها نسبت به آنچه نمي¬دانستند توقف مي¬كردند هرگز هلاك نمي¬شدند. از ابن سينا نيز نقل است كه گفته: هر آنچه مي¬شنوي كه امكان وقوع دارد آنرا در بُقعه امكان قرار داده (يعني آنرا به صِرف «بعيد بودن» انكار نكن).

كافر هم به اين خاطر عذاب مي¬شود كه...

نوشته مدير وبلاگ

دسته ها :

مقدمه

تحولات عصر رنسانس به بعد، كه انديشه‌هاي علم‌گرايانه محض و انسان محوري را در مقابل خدامحوري قرار داده است، تلاش دارد تا نقش تمدن‌سازي اديان توحيدي را انكار كند. در اين ديدگاه جديد، حيات جمعي، كاملاً علمي و مبتني بر علم است و تنها متخصصين علمي با ابزارهاي علمي بايد دست‌اندر كار جنگ دائمي بشر با طبيعت براي مقهور ساختن آن و ايجاد تحول در جوامع بشري و ترسيم خط‌مشي آن باشند.

حتي برخي از آنان معتقدند دين نقشي منفي در تمدن‌سازي دارد، زيرا ...


گردآوري و ويرايش از وبلاگ ثريا

بقيه در ادامه مطلب ...

دسته ها :

سوال:

آيا وقتي هم كه حال نداريم بايد بر خود فشار آورده و مستحبات را بجاي بياوريم؟

جواب:

حديثي است كه مي¬فرمايد: «انّ للقلوب ادبار و اقبال... : همانا قلب روآوردن و پشت كردن دارد پس هنگامي كه در حالت نخست باشد به انجام مستحبات مبادرت كنيد ولي زماني كه در وضعيت دوم باشد بر انجام واجبات بسنده كنيد و آنرا براي انجام مستحبات تحت فشار قرار ندهيد».

گاهي اوقات به سبب توفيق الهي، آمادگي و نشاط لازم در ما فراهم است و وقتي به قلب خود مراجعه مي¬كنيم، براي انجام نافله¬ها (مستحبات) اعلام آمادگي مي¬كند ولي گاه پيش مي¬آيد كه...

نوشته مدير وبلاگ

دسته ها : حالات قلب
X