صفحه ها
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 55142
تعداد نوشته ها : 47
تعداد نظرات : 0
دعای عظم البلا
زیارت عاشورا
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان

5.قالوا اتتخذنا هزوا قال اعوذ بالله ان اكون من الجاهلين*(بقره/67):

موسي(ع)، در پاسخ بني اسراييل كه گفتند: آيا ما را به سخره گرفته اي؟! گفت: به خدا

پناه مي برم از اينكه از نادان ها باشم. يعني مسخره كردن ديگران، نه نشانه اي بر علم

و فهم مسخره كننده بلكه، علامت ناداني اوست.


6. و لن يتمنوه ابدا بما قدمت ايديكم*(بقره/95):

هرگز بخاطر اعمالي كه كرده اند رغبتي به مرگ نخواهند داشت. يعني كساني كه كارنامه

قابل دفاعي از خود ندارند از مرگ هراسانند در عوض، كساني كه نامه اعمال مثبتي دارند

از مرگ نه تنها نمي ترسند بلكه به اشتياق كسب پاداشهاي الهي و از آن بالاتر، كسب مفام

قرب الهي، به مرگ اشتياق نيز نشان مي دهند همچنانكه علي (ع) فرمود: بخدا قسم اشتياق

من به مرگ، بيش از اشتياق نوزاد به پستان مادر است. اساسا، آنچه موجب ترس از مرگ مي شود

دلبستگي به دنياست كه در اثر انجام گناه ايجاد مي شود.


نوشته مدير وبلاگ

دسته ها :

3. ختم الله علي قلوبهم و علي سمعهم و علي ابصارهم غشاوه*(بقره/7).

 خدا به قلبها و گوشها و چشمان منكران، مهر زده( اصطلاحا پلمپ كرده) است.

 انسان در اثر اصرار بر راه نادرست خود و انكار مكرر آيات الهي، به حدي مي رسد

كه از جانب خدا، مهري بر اعضاي دراكه او نهاده مي شود كه از آن پس، از درك حقايق

ناتوان ميشود پس بايد به هوش بود كه نبايد دوري از خدا را به حدي رساند كه مبتلا به چنين وضعيتي شد.

 

4. واستعينوا بالصبر و الصلاه و انها لكبيره الا علي الخاشعين*(بقره/45).

از نماز و صبر( روزه) كمك بگيرد كه البته  چنين كاري سخت و سنگين است مگر بر خاشعان

" الذين يظنون انهم ملاقوا ربهم و انهم اليه راجعون"*(بقره/46) و خاشعان كساني اند كه به

ديدار پروردگارشان ايمان دارند و اينكه به سوي او برخواهند گشت. يعني، علت كم رغبتي و يا

بي رغبتي به انجام اعمالي همچون نماز و روزه، نه سختي انجام آنها  بلكه، سستي پايه هاي

عقيدتي است و اين خود زنگ خطر بزرگي است.

 نوشته مدير وبلاگ

دسته ها :

1. الحمدلله رب العالمين*(فاتحه/1):

همه(100%) حمد و ستايش و تعريف  از آن خداست  و آدمي بايد، طبق آيه شريفه

"ما اصابك من حسنه فمن الله و ما اصابك من سيئه فمن نفسك:هر آنچه از خوبي به

تو ميرسد از خداست و هر آنچه از بدي به تو مي رسد از خود توست" كارهاي نيك خود

را به خدا نسبت داده و كوتاهي ها و خطاهايش را بحساب خود بگذارد


2.هدي للمتقين*(بقره/2):

قرآن وسيله هدايت براي كساني است كه تقوا (تعريف تقوا: انجام واجبات و ترك محرمات)

پيشه كنند و گرنه همين قرآن، براي كساني كه دانسته راه خطا و عصيان و انكار را برگزيده اند

نه تنها موجب هدايت نمي شود بلكه، اسباب گمراهي بيشتر آنها را نيز موجب مي شود

" يضل به كثيرا و يهدي به كثيرا. خدا بوسيله مثلهاي قرآني بسياري(متقيان) را هدايت و

بسياري(منكران و ...) را گمراه مي كند."


نوشته مدير وبلاگ

دسته ها :

عقل:     

  1. انّ لله علي الناس حجّتين: حجه ظاهره و حجه باطنه، فامّا الظاهره فالرسل و الانبياء و الائمه عليهم السلام و امّا الباطنه العقول (امام كاظم ع). خداوند دو نوع حجت (:چيزي كه با استناد به آن، انسان را مواخذه مي كند) بر مردم دارد: حجت ظاهري و حجت باطني، حجت ظاهري همان پيامبران و امامان (ع) هستند و حجت باطني، عقل است.

العقل، صاحب جيش الرحمان و الهوي، قائد جيش الشيطان و النفس متجاذبه بينهما فايهما غلب كانت في حيّزه (امام علي ع). "عقل"، فرمانده سپاه الهي و" هوي" فرمانده لشكر...

گردآوري و ترجمه توسط مدير وبلاگ

دسته ها :

تاريخچه و سير شكل گيري تفكر

    وجود شعائر سختگيرانه اي كه بر زندگي مردمان حاكم بود و حضور مداوم هزاران كشيش و اسقف ميان مردم براي اجراي جنبه شعاري مسيحيت، با توجه به ساختار كليسا و تشكيلات مستقل و منظم آن، بسيار نمود داشته و هيچ فرد مسيحي اي، گريزي از انجام اين آيينها نداشت. نتيجه اينكه، در اواخر قرون وسطي، ارتباط بين شعائر و اساس دين، چندان وثيق و محكم نبود بخصوص ميان عموم مردم، «دين» تنها عبارت از انجام شعائر شده بود. با هجوم فكر جديد اومانيستي، گرچه شعائر در حد يك عادت مي توانست از خود دفاع كند اما به صورت استدلالي، توانايي مقابله با هجوم فكر جديد را نداشت. اومانيستها...

تاليف توسط مدير وبلاگ

مقدمه

منظر فقهي يا اخلاق كاربردي مبحث؟!

    چنين مي نمايد كه مباحث اخلاق كاربردي در جوامعي سودمند باشد كه اساسا منكر جهان ماورائي اند و آموزه هاي ديني را ناكارآمد مي دانند و يا، با وجود اعتقاد نيم بند به يكي از اديان شناخته شده، التزامي از خود به دستورات ديني نشان نمي دهند كه اين گونه جوامع با جوامع نوع اول، در بي اعتقاد عملي به كارآمدي دين، مشتركند لذا روشن است كه چنين ديدگاهي نمي تواند در جوامعي كه مدعي اعتقاد صادقانه به كارآيي قوانين ديني دارند كاربرد داشته باشد و در نتيجه به نظر مي رسد گنجاندن چنين عنوان بحثي در مراكز علميِ اين گونه جوامع نمي تواند چندان مفيد فايده باشد و توجيه امر باينكه...

ن. م. وبلاگ

دسته ها :

سئوال:

برخي ها قلباً دوست دارند براي نماز شب بيدار شوند و با اين نيّت مي¬خواند ولي خواب مي¬مانند. آيا ثواب نماز شب براي آنها نوشته مي¬شود؟

جواب:

بله. نوشته مي¬شود ولي نبايد به اين نوشتن¬ها دل خوش داشت،

 امام حسن عسكري (ع) مي¬فرمايد: مسير قرب به خدا، مسيري است كه جز با راه شبانه (عبادت شبانه) طي نمي¬شود.

شخصي به امام علي (ع) گفت: «توفيق نماز شب ندارم» حضرت فرمود: قيّدتك ذنوبك: گناهان تو، تو را به زنجير كشيده¬اند. اين عدم توفيقها، چراغ خطري است كه  هر روز به ما نشان داده مي¬شود و مثل يك عمل¬سنج (و يا به تعبير امروزي: آمپر) كار مي-كند و در خواب ماندن و عدم توفيق نماز شب (چه رسد به نماز صبح) نشان از خوب نبودن اوضاع و احوال اعمال ديروز و روزهاي گذشته ما دارد. لذا بايد اين هشدارها را جدي گرفته و در جبران خسارات كوشيد


نوشته مدير وبلاگ

سئوال:

آيا مي¬شود هم محبت خدا را در دل داشته باشيم و هم به موقعيت¬هاي دنيايي فكر كنيم؟

جواب:

اول خوب است تفاوت بين رسيدن به موقعيت¬هاي دنيايي را با دل¬بستگي به آنها بيان شود.

آنچه مورد نكوهش واقع شده اين است كه انسان، رسيدن به مقامات دنيايي را هدف خود قرار داده و در دو راهي «انتخاب بين آنها» و «انتخاب راه خدا»، اولي را برگزيند. بايد براي انسان الهي ملاك، قرب خدا باشد و اگر موقعيتي دنيايي هم بر او عرضه شد آنرا، نه از روي علاقه به آن، بلكه...

نوشته مدير وبلاگ

دسته ها : قلب؛ محبت

سئوال:

 گاه مطلبي مي¬شنويم كه قادر به اثبات آن نيستيم و قبول آن دشوار مي¬نمايد وظيفه ما در چنين مواردي چيست؟

جواب:

 حديثي از امام صادق عليه¬السلام نقل است كه مي¬فرمايد: اگر انسانها نسبت به آنچه نمي¬دانستند توقف مي¬كردند هرگز هلاك نمي¬شدند. از ابن سينا نيز نقل است كه گفته: هر آنچه مي¬شنوي كه امكان وقوع دارد آنرا در بُقعه امكان قرار داده (يعني آنرا به صِرف «بعيد بودن» انكار نكن).

كافر هم به اين خاطر عذاب مي¬شود كه...

نوشته مدير وبلاگ

دسته ها :

مقدمه

تحولات عصر رنسانس به بعد، كه انديشه‌هاي علم‌گرايانه محض و انسان محوري را در مقابل خدامحوري قرار داده است، تلاش دارد تا نقش تمدن‌سازي اديان توحيدي را انكار كند. در اين ديدگاه جديد، حيات جمعي، كاملاً علمي و مبتني بر علم است و تنها متخصصين علمي با ابزارهاي علمي بايد دست‌اندر كار جنگ دائمي بشر با طبيعت براي مقهور ساختن آن و ايجاد تحول در جوامع بشري و ترسيم خط‌مشي آن باشند.

حتي برخي از آنان معتقدند دين نقشي منفي در تمدن‌سازي دارد، زيرا ...


گردآوري و ويرايش از وبلاگ ثريا

بقيه در ادامه مطلب ...

دسته ها :

سوال:

آيا وقتي هم كه حال نداريم بايد بر خود فشار آورده و مستحبات را بجاي بياوريم؟

جواب:

حديثي است كه مي¬فرمايد: «انّ للقلوب ادبار و اقبال... : همانا قلب روآوردن و پشت كردن دارد پس هنگامي كه در حالت نخست باشد به انجام مستحبات مبادرت كنيد ولي زماني كه در وضعيت دوم باشد بر انجام واجبات بسنده كنيد و آنرا براي انجام مستحبات تحت فشار قرار ندهيد».

گاهي اوقات به سبب توفيق الهي، آمادگي و نشاط لازم در ما فراهم است و وقتي به قلب خود مراجعه مي¬كنيم، براي انجام نافله¬ها (مستحبات) اعلام آمادگي مي¬كند ولي گاه پيش مي¬آيد كه...

نوشته مدير وبلاگ

دسته ها : حالات قلب

افسوس و هزاران افسوس كه ما مسلمانها، دوست ناداني براي اسلام هستيم، در حالي كه دشمنان اسلام، -متاسفانه - بسيار هوشمندانه عمل مي كنند. عالمان دين ما، مخاطبان خود را در حلقه هاي محدود و كم شمار و عمدتا مسنّي مي جويند كه به شنيدن مصائبي از اهل بيت(ع) عادتشان داده اند ولي دشمنان دين و مخالفان آموزه هاي آن، با هوشمندي تمام (كه البته اتخاذ چنين سياستي، با هوش متوسط هم دست يافتني است) با سنگر گرفتن در جاهايي چون سينما و تئاتر و ...  و با نوشتن يك فيلم نامه و يا ساخت يك فيلم و ...

ن. م. وبلاگ



دسته ها :

چگونه مي¬توان در مقابل كساني كه در ظاهر، ديندار نيستند تواضع نمود؟

 براي اين كار بايد خودمان را بجاي آن شخص فرض كنيم و در موقعيت او قرار دهيم. تصور كنيم اگر ما هم دوستاني مثل دوستان او داشتيم و در محيطي همچون محيط او بزرگ مي‌شديم و ارزشهايي كه براي او تبليغ ¬شده، براي ما نيز مي‌شد، بحثها و مسائلي كه در اطراف او از آنها صحبت مي¬شود، ما نيز مي¬شنيديم چه بسا ما وضعي بدتر از او داشتيم. و يا احتمال دهيم ممكن است شخص از لحاظ قدرت استدلال ...

ن. م. وبلاگ


دسته ها :

نشانه اخلاصِ درجة بالا آن است كه فرد دوست نداشته باشد بخاطر كار نيكي،

تعريف و تمجيد شود (أن لا يحبَّ ان يُحمد). كه البته اين كاري بسيار دشوار است

و درجه پائين¬تر اخلاص اين است كه در هنگام عمل، دوست نداشته باشد كسي

او را ببيند و يا از كار خوب او خبردار بشود  ولي اگر برحسب اتفاق، كار خيرش ديده شد....

 

ن. م. وبلاگ

يهوديان براي صحت ادعاي پيامبر اسلام (ص) سوالاتي از ايشان كردند و پيامبر فرمود كه فردا بيايند جواب بگيريد.

روزها گذشت و خبري از وحي نشد. تصور كنيد سختي حال پيامبر را، كه با وجود صحت ادعا، در اثبات آن دچار مشكل

شد و فكر كنيد كه چنين تأخيري، چه تأثيري در اجتماع آن روز گذاشته بود. با اين حال، بعد از....

 

ن. م. وبلاگ

دسته ها :

آدمي زاد از آنجا كه شيفته خودش هست، از هر فرصتي براي تبليغ نداشته هاي خودش (سوء) استفاده كرده و ميكنه، واسه همين،من ديگه درباره خوبيهاي آدميزاد نمي نويسم چونكه خودشون حق اون رو «دولّا ـ پهنا» حساب كردند.

عرضه امانت - ظلوم جهول

اناعرضنا الامانه علي السموات و الارض و الجبال فأبين ان يحملنها  و اشفقن منها و حملها الانسان انه كان ظلوما جهولا.

 

ن. م.  وبلاگ


دسته ها :

 سئوال:

خداوند چرا عده اي را سالم و عده اي را بيمار يا معلول؛ عده اي را زيبا و عده اي ديگر را زشت و ... آفريده است؟

جواب:

در اصول كافي حديثي است با اين مضمون:

هنگامي كه خداوند متعال، آدم ابوالبشر را آفريد ذريّه و فرزندان او را؛ از ابتدا تا انتهايِ خلقت، به او نماياند. وقتي آدم (ع) در فرزندان خود نگريست بعضي از آنها را زشت، برخي را زيبا، شماري را توانگر، عده اي را ناتوان، تعدادي را باهوش، بعضي را كم هوش و كم استعداد و..... يافت پس گفت:....

ن. م. وبلاگ

در تعريف دين گفته مي شود: مجموعه اي از قوانين ودستورات، كه ضامن سعادت دنيا و آخرت پيروان است.

اگر چنين است كه هست و لازمه اعتقاد به آسماني و الهي بودن دين نيز بر آن دلالت دارد پس بدون ترديد دين راستين، بايد متكفل سعادت دنيا و عقباي پيروانش باشد و خداوند متعال هم در آيه شريفه " تبيانا لكل شيء" به اين امر تصريح فرموده است.

حال اينكه؛ چرا جوامعي همچون ايران كه حكومتش بر پايه آموزه هاي اسلامي بنا شده است در برآوردن انتظارات، توفيق لايق را كسب نكرده است سئوالي است كه بايد به آن پرداخت و در اصطلاح، بايد آن را آسييب شناسي كرد.

مواردي كه در يك نظر اجمالي، خودنمايي مي كنند از قرار ذيل است: ...

نويسنده: مدير وبلاگ

ارائه شده در همايش " كارآمدي دين در اداره جامعه"

... دين به ما مي‌گويد قبل از مرگ, شما عقايد و اعمال و اخلاقتان را بررسي كنيد و محاسبه كنيد «حاسبوا أنفسكم قبل أن تحاسبوا» اين جزء اصول برنامه‌هاي ديني ماست.

اصل دوم آن است كه محاسبه كردن يك ترازو دارد, يك وزن دارد يك موزون; با اين مثلث, محاسبه سامان مي‌پذيرد, اگر كسي خواست چيزي را وزن كند يك واحد سنجش مي‌خواهد, يك ترازو مي‌خواهد و كالا, اگر كسي بخواهد ناني را وزن كند اين مثلث لازم است يك ترازو لازم است كه به آ‌ن مي‌گويند ميزان, يك سنگ لازم است كه به آ‌ن مي‌گويند وزن, يك نان لازم است كه به آ‌ن مي‌گويند موزون, اگر آن موزون با اين وزن در سايه اين ترازو سامان پذيرفت مي‌گوييم اين درست است وگرنه مي‌گوييم كم است, اگر ما خواستيم اعمالمان و عقايدمان را محاسبه كنيم ميزاني بايد باشد اين اصل دوم.
اصل سوم آن است كه ميزان را قرآن كريم با دو بيان تبيين كرد: ...

دسته ها :


منابع مقاله:
منشور عقايد اماميه، سبحاني، جعفر؛


يكي از عقايد مسلم اسلامي، شفاعت شافعان در روز قيامت است كه به اذن الهي انجام مي يابد. شفاعت در مورد افرادي صورت مي گيرد كه پيوند خود را بكلي با دين خداي متعال قطع نكرده و قابليت آن را دارند كه، با وجود آلودگي به برخي گناهان، به بركت شفاعت شافعان بار ديگر مشمول رحمت حق شوند. عقيده به شفاعت از قرآن و سنت گرفته شده كه ذيلا به آنها اشاره مي كنيم:

.....

از نگاه قرآن انسان موجودى است كه از يك سو فطرتى الهى و از سوى ديگر، طبيعتى مادى دارد، فطرت او را به سمت معارف بلند، معنويات، و خيرات دعوت مى كند و طبيعت او را به حضيض ماديّت، شهوات و شرور فرا مى خواند. حيات انسان صحنه مبارزه دائم بين طبيعت و فطرت او است. اگر...

دسته ها :
X