صفحه ها
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 55225
تعداد نوشته ها : 47
تعداد نظرات : 0
دعای عظم البلا
زیارت عاشورا
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان

سوال:

آيا وقتي هم كه حال نداريم بايد بر خود فشار آورده و مستحبات را بجاي بياوريم؟

جواب:

حديثي است كه مي¬فرمايد: «انّ للقلوب ادبار و اقبال... : همانا قلب روآوردن و پشت كردن دارد پس هنگامي كه در حالت نخست باشد به انجام مستحبات مبادرت كنيد ولي زماني كه در وضعيت دوم باشد بر انجام واجبات بسنده كنيد و آنرا براي انجام مستحبات تحت فشار قرار ندهيد».

گاهي اوقات به سبب توفيق الهي، آمادگي و نشاط لازم در ما فراهم است و وقتي به قلب خود مراجعه مي¬كنيم، براي انجام نافله¬ها (مستحبات) اعلام آمادگي مي¬كند ولي گاه پيش مي¬آيد كه...

نوشته مدير وبلاگ


سوال:

آیا وقتی هم که حال نداریم باید بر خود فشار آورده و مستحبات را بجای بیاوریم؟

جواب:

حدیثی است که می¬فرماید: «انّ للقلوب ادبار و اقبال............ : همانا قلب روآوردن و پشت کردن دارد پس هنگامی که در حالت نخست باشد به انجام مستحبات مبادرت کنید ولی زمانی که در وضعیت دوم باشد بر انجام واجبات بسنده کنید و آنرا برای انجام مستحبات تحت فشار قرار ندهید».

گاهی اوقات به سبب توفیق الهی، آمادگی و نشاط لازم در ما فراهم است و وقتی به قلب خود مراجعه می¬کنیم، برای انجام نافله¬ها (مستحبات) اعلام آمادگی می¬کند ولی گاه پیش می¬آید که در خودمان توان بیش از انجام واجبات را نمی یابیم که این خود، چند علت می¬تواند داشته باشد:

-        یا بخاطر انجام گناه یا گناهانی است که توفیق را سلب کرده است

-        یا بخاطر توجه به امور دنیوی و مسائل آن است که حال عبادت و فرستادن ذخیره¬ برای آخرت را از انسان سلب می¬کند

یا گاه بخاطر این است که خداوند می¬داند اگر بنده¬ای بطور متوالی حال عبادت داشته باشد و آنها را انجام دهد به خود مغرور شده و این غرور او، موجب هلاکت او خواهد شد لذا حال عبادتِ زیادی را از او می¬گیرد تا به خود مغرور نشود. منفعتی که از این بی¬حالی نصیب او می¬شود بیش از سود انجام مستحبات است.

دسته ها : حالات قلب
X