از نگاه قرآن انسان موجودى است كه از يك سو فطرتى الهى و از سوى ديگر، طبيعتى مادى دارد، فطرت او را به سمت معارف بلند، معنويات، و خيرات دعوت مى كند و طبيعت او را به حضيض ماديّت، شهوات و شرور فرا مى خواند. حيات انسان صحنه مبارزه دائم بين طبيعت و فطرت او است. اگر...
پرسش :
آيا ارواح همه قبل از تولد در اين دنيا در عالم ذر خلق شده اند ؟ رواياتي كه تصريح دارد ارواح پيامبر و ائمه معصومين (ع) قبل از خلقت در دنيا آفريده شده اند چگونه توجيه ميشوند؟
پاسخ :
چون احاديثي داريم مبني بر اينكه روح قبل از بدن و در عالم ذر آفريده شده است و نيز احاديثي داريم كه...
برزخ در لغت به معناي «حائل و فاصلۀ ميان دو چيز» و در اصطلاح، فاصلۀ ميان پايان زندگي دنيوي (مرگ) تا آغاز زندگي اخروي است و عالم مذكور را از آنرو «برزخ» مينامند كه واسطۀ ميان دنيا و آخرت است. اين عالم را عالم قبر و عالم مِثال نيز ناميدهاند.
برزخ در آيات و روايات
واژه برزخ در قرآن كريم، دو بار تكرار شده ولي...
«لا اقسم بيوم القيامه و لا اقسم بالنفس اللوامه ايحسب الانسان الن نجمع عظامه » سوگند به روز قيامت ، و سوگند به (نفس لوامه و)وجدان بيدار و ملامت گر (كه رستاخيز حق است). آيا انسان مي پندارد كه هرگز استخوان هاي او را جمع نخواهيم كرد.
مساله قيامت و معاد، مورد قبول پيروان همه اديان است; حتي آنان كه بر اساس فطرت، ماوراء الطبيعه را پذيرفته اند بدان معتقدند.
پيشوايان معصوم ما عليهم السلام مسئله دنيا و آخرت و كيفر وپاداش را با تعبيرهاي گوناگون بيان كرده اند كه همه آن ها در واقع،تفسير و تبيين آيات قرآني است. آن بزرگواران در جمله هاي كوتاه،معاني بلندي را به ره جويان ارائه كرده اند تا آنان كه در پي يافتن حقيقت اند بدان دست يابند و از وادي تباهي جان به در برند.
بيان معصوم به گونه اي است كه هيچ جاي ابهام باقي نمي گذارد و بااندكي تامل انطباق آن با قرآن بر ما آشكار مي شود.
يكي از سخنان عميق و پرمعنا، اين فرمايش امام هادي(ع) است كه مي فرمايد: «الدنيا سوق ربح فيها قوم و خسر فيها آخرون; دنياچونان بازاري است كه گروهي در آن سود مي برند و دسته اي زيان كارند.» اميرمومنان(ع) مي فرمايد: «اليوم عمل و لاحساب و غداحساب و لاعمل;امروز (دنيا) وقت عمل است و نه جاي بازخواست و فردا(قيامت) روز بازخواست و حساب رسي است و نه جاي عمل.» هنگامي كه...
سؤال:
از قديم شبهه اي در مورد قيامت مطرح بوده است به نام «شبهه آكل و مأكول». اصل اين شبهه اين گونه است كه:
در قيامت، خدا انسان را با همين بدن مادى باز مى گرداند، و باصطلاح هم جسم انسان و هم روح انسان برمى گردد.
در اين صورت اين اشكال پيش مى آيد كه اگر بدن انسان خاك شد و بوسيله درختان، جزء گياه و ميوه اى گرديد و انسان ديگرى آن را خورده و جزء بدن او شد، يا فى المثل اگر در سالهاى قحطى انسانى از گوشت بدن انسان ديگرى تغذيه كند، به هنگام قيامت، اجزاى خورده شده، جزء كدام يك از دو بدن خواهد گرديد؟ اگر جزء بدن اول گردد، بدن دوم ناقص مى شود و اگر بعكس جزء بدن دوم باقى بماند اولى ناقص و يا نابود خواهد شد!!
پرسش:
درباره روز قيامت و اوصاف و ويژگيهاي آن توضيح دهيد.
پاسخ:
قرآن كريم براي نشان دادن ويژگيهاي قيامت كه مسلماً آثار تربيتي فوق العادهاي دارد ا زنامهاي گوناگون استفاده ميكند تا ترسيم دقيقي در مجموع آيات از آن روز عظيم و حوادث فوق العاده و تكان دهنده آن كرده باشد البته نام در اينجا به معني اسم خاص نيست بلكه...
خدايا!
اول از همه، ممنون از اينكه منو قابل دونستي و جانشين خودت رو زمين قرار دادي؛
و بازم ممنون از اينكه در مقابل اعتراض فرشته ها از خلقت من، ازم حسابي دفاع كردي و سنگ تموم گذاشتي؛
و سه باره ممنون از اينكه، چيزايي بهم آموختي كه شايستگي سجده فرشته ها رو پيدا كردم؛
ولي من چي !؟
شرمنده از اينكه، بجاي بندگي كردن؛ كه منو بخاطر اون آفريده بودي، گردن فرازي كردم و و بجاي .....
ن. م. وبلاگ
انسان در جهان بيني اسلام
انسان در جهان بيني اسلامي داستاني شگفت دارد . انسان اسلام تنها يك حيوان مستقيم القامه كه ناخني پهن دارد و با دو پا راه مي رود و سخن مي گويد نيست. اين موجود از نظر قرآن ژرف تر و مرموز تر از اين است كه بتوان آنرا با اين چند كلمه تعريف كرد .قرآن انسان را مدح ها و ستايش ها كرده و هم مذمتها و نكوشها نموده است . عالي ترين مدحها و بزرگترين مذمتهاي قرآن درباره انسان است؛ او را از آسمان و زمين و از فرشته برتر و در همان حال از ديو و چهارپايان پست تر شمرده است. از نظر قرآن، انسان موجودي است كه توانايي دارد جهان را مسخر خويش سازد و فرشتگان را به خدمت خويش بگمارد و هم مي تواند به (( اسفل سافلين)) سقوط كند؛ اين خود انسان است كه بايد درباره خود تصميم بگيرد و سرنوشت نهايي خويش را تعيين نمايد.
منبع: khorzoogh.blogfa.com